Park & Ride w Metropolii Krakowskiej – jak obecnie wygląda system?
-
23.02.2023 09:49
- Aktualizacja: 10:02 23.02.2023
Parkingi o charakterze przesiadkowym działające w systemie Park & Ride (P+R) są istotnym elementem tworzenia spójnego systemu zrównoważonej mobilności. Tego typu infrastruktura, realizowana na terenie Metropolii Krakowskiej, w dużej części finansowana jest ze środków ZIT w ramach RPO WM 2014-2020.
Idea realizacji parkingów „Parkuj i Jedź” obejmuje powiązanie tego typu infrastruktury z węzłami i przystankami kolejowymi, tramwajowymi oraz autobusowymi. Na terenie Metropolii Krakowskiej funkcjonują i realizowane są parkingi powiązane ze wszystkimi ww. systemami transportu.
Obecnie, biorąc pod uwagę powiązanie z siecią kolejową, parkingi P+R funkcjonują w Wieliczce, Skawinie, Radziszowie, Podłężu, Staniątkach, Baranówce, Łuczycach, Goszczy i Zabierzowie, natomiast na terenie Krakowa przy stacjach Kraków Swoszowice i Kraków Mydlniki-Wapennik. Z kolei w przypadku pętli tramwajowych na terenie Krakowa infrastruktura P+R dostępna jest przy pętlach Czerwone Maki, Bieżanów Nowy, Kurdwanów i Mały Płaszów. Natomiast w powiązaniu z pętlami i przystankami autobusowymi funkcjonują obecnie P+R Biskupice, Trąbki, Świątniki Górne, Kocmyrzów, Niepołomice, Wola Batorska, Węgrzce Wielkie, Byszyce, Janowice, Michałowice.
Trakcie realizacji ze środków ZIT na lata 2014-2020 znajdują się obecnie następujące parkingi P+R: Krowodrza Górka, Pachońskiego, Górka Narodowa, Węgrzce Wielkie, Kokotów, Zastów, Radziszów Centrum, Czernichów, Zagacie.
Dalszy rozwój systemu P+R jest jednym z założeń przygotowywanego obecnie Planu Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej (SUMP).
Opracowanie: SMK
Wybrane dla Ciebie
Aktualności stowarzyszenia