Metropolia Krakowska

Podsumowanie wizyty w Cesenie w ramach projektu Cities@Heart

  • 28.10.2024 11:24
  • Aktualizacja: 11:25 28.10.2024

W ramach projektu Cities@Heart mieliśmy okazję odwiedzić Cesenę, włoskie miasto w regionie Emilia-Romania, będące stolicą prowincji Forlì-Cesena. Cesena leży pomiędzy malowniczymi Apeninami a wybrzeżem Adriatyku, co nadaje jej wyjątkowy klimat i walory krajobrazowe. To miasto o bogatej tradycji historycznej, słynące z takich miejsc jak Biblioteka Malatestiana, która jest wpisana na listę Pamięci Świata UNESCO czy średniowieczna twierdza Rocca Malatestiana.

Podczas naszej wizyty zapoznaliśmy się z innowacyjnymi rozwiązaniami, które Cesena wdraża w wielu obszarach, takich jak rewitalizacja przestrzeni publicznej, promocja wydarzeń, zrównoważony rozwój i mobilność. Mieliśmy okazję zobaczyć te inicjatywy zarówno w teorii, jak i w praktyce, oraz spotkać osoby, które zaangażowane są w ich realizację. Poniżej przedstawiamy kilka najciekawszych działań, które mogą stanowić inspirację dla innych miast i regionów.

1. Nowa identyfikacja wizualna rynku – “Where the city meets”

Cesena podjęła się odświeżenia wizerunku swojego głównego rynku, który zyskał nowe hasło „Where the city meets” (gdzie miasto się spotyka). W ramach projektu, realizowanego przez administrację miasta we współpracy z lokalnymi stowarzyszeniami handlowymi, odnowiono elementy małej architektury, wyeliminowano bariery architektoniczne oraz poprawiono stan nawierzchni. Celem jest ożywienie tożsamości rynku, zapewnienie jego trwałości w czasie. Inicjatywa ta ma na celu poprawę wizerunku rynku, modernizację obszaru, poprawę dostępności i zwiększenie widoczności usług i produktów, zwiększając jego atrakcyjność dla operatorów, klientów, mieszkańców i turystów. Ta nowa identyfikacja wizualna została zintegrowana w mediach społecznościowych (Facebook i Instagram) oraz na torbach dostarczanych sprzedawcom za darmo.

2. Koordynacja kalendarza wydarzeń

Dzięki specjalnym programom wsparcia finansowego i koordynacji miasta, Cesena organizuje wydarzenia rozłożone równomiernie w ciągu całego roku, od imprez letnich po zimowe. Kalendarz jest spójnie zarządzany, co zapobiega nakładaniu się wydarzeń, ułatwia ich organizację oraz zapewnia bogatą ofertę kulturalną i rozrywkową w centrum historycznym i poza nim.

3. Abacus – Przewodnik po wyposażeniu przestrzeni publicznej

Dla restauracji i kawiarni w centrum miasta stworzono tzw. Abacus, czyli manual zawierający wytyczne dotyczące rodzaju mebli, materiałów oraz kolorystyki, jakie mogą być wykorzystywane na publicznych terenach przyległych do lokali. To narzędzie pozwala właścicielom lokali na harmonijne wkomponowanie się w estetykę przestrzeni, co sprzyja utrzymaniu walorów architektonicznych miasta i poprawia jakość miejskiej przestrzeni publicznej. Po raz pierwszy, dzięki Abacus, lokalizacje mogą ubiegać się o zgodę na zajęcie terenu co pięć lat, zamiast corocznie.

4. Zrównoważona mobilność i efektywność parkowania

Cesena wdraża szereg działań na rzecz zwiększenia dostępności transportu zrównoważonego. Przekształca miejsca parkingowe pod kątem efektywniejszego wykorzystania przestrzeni, promuje park&ride i wprowadza zmiany w systemie opłat parkingowych. Celem tych działań jest odzyskanie przestrzeni dla pieszych oraz zwiększenie rotacji miejsc postojowych, co ma pozytywny wpływ na dostępność centrum dla mieszkańców i odwiedzających.

5. Portal otwartych danych

Unia Gmin Doliny Savio, której członkiem jest Cesena, udostępnia ponad 600 zestawów danych, z czego 250 jest aktualizowanych corocznie, a 50 codziennie. Na portalu można znaleźć dane z zakresu demografii, wolnych nieruchomości, firm czy parkowania. Ten projekt wspiera przejrzystość, udostępniając dane w przystępnych formatach, co umożliwia podejmowanie decyzji opartych na aktualnych informacjach oraz ułatwia planowanie przestrzenne i świadczenie usług publicznych.

6. Malatestiana – biblioteka dla wszystkich

Biblioteka Malatestiana, jedna z pierwszych publicznych bibliotek we Włoszech, przeszła rewitalizację dzięki funduszom unijnym, miejskim i regionalnym. Dziś stanowi miejsce dla wszystkich grup wiekowych, oferując dostęp do gazet, tradycyjnych książek, filmów, sali projekcyjnej dla rodzin oraz przestrzeni z grami planszowymi i komputerowymi dla młodzieży. Jest otwarta przez 59 godzin tygodniowo i odwiedzana przez około 150 tysięcy osób rocznie.

Spotkania i inspiracje

Wizyta w Cesenie była nie tylko okazją do poznania dobrych praktyk, ale również możliwością spotkania ludzi, którzy angażują się na co dzień w rozwój miasta. Dzięki ich zaangażowaniu Cesena stale ewoluuje, stając się bardziej otwartą, przyjazną i zrównoważoną przestrzenią miejską.

 

Kategorie:

  • Inteligentne zarządzanie
  • Współpraca