Rok z ogrodami deszczowymi w gminach Metropolii Krakowskiej
-
24.09.2025 10:45
- Aktualizacja: 10:49 24.09.2025
Jeszcze rok temu w tym miejscu była zwykła szkolna przestrzeń. Dziś tętni życiem — kwitną rośliny, słychać owady, a dzieci z radością doglądają swojego deszczowego ogrodu!
W ramach projektu INTERLACE, w Metropolii Krakowskiej powstały ogrody deszczowe i sucholubne w kilku miejscach: w Gminnym Centrum Edukacji w Igołomii (gmina Igołomia-Wawrzeńczyce), w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Kamieniu (gmina Czernichów), oraz sucholubny w Szkole Podstawowej w Rzozowie (gmina Skawina).
Minął już ponad rok od ich sadzenia i uruchomienia — to dobry moment, by sprawdzić, co się zmieniło, jakie są efekty, jak działa edukacja przez praktykę, i wreszcie – jak angażują się w to dzieci.
Co robi ogród deszczowy/sucholubny?
- Ogrody te zatrzymują wodę opadową, pozwalają jej wsiąkać, przez co odciążają systemy odwodnieniowe i pomagają w przeciwdziałaniu powodziom.
- Są naturalnymi filtrami — pomagają w oczyszczeniu wody deszczowej.
- Wspierają lokalną bioróżnorodność — sadzone są rośliny, które przyciągają owady, ptaki, drobną faunę, a także adaptują się do warunków lokalnych.
- W przypadku ogrodu sucholubnego — dobór roślin odpornych na suszę, wymagających mniej wody, mniej wymagających jeśli chodzi o glebę czy podlewanie.
Jak społeczność szkolna angażuje się w utrzymanie efektów?
To jedna z najciekawszych części tych przedsięwzięć — bo to właśnie dzieci są nie tylko obserwatorami, ale uczestnikami.
Warsztaty i budowa
Ogrody nie były po prostu „dostarczone” gotowe — ich budowa często była efektem warsztatów wspólnych z uczniami i nauczycielami. Przygotowywanie gruntu, sadzenie, kształtowanie ogrodu — to elementy, w których uczestniczyli młodzi mieszkańcy. Wspólne działania edukacyjne pomagały dzieciom zrozumieć, dlaczego ogrody są potrzebne, jak działa zatrzymywanie wody, co to jest bioróżnorodność.
Codzienna opieka
Po budowie wszystko zależy od pielęgnacji — i tutaj mieszkańcy, w różnym stopniu, mają realny wpływ. Uczniowie, rodzice i nauczyciele uczestniczą:
- w podlewaniu (zwłaszcza w suchszych okresach), sprawdzaniu stanu roślin — czy nie są przesuszone, czy nie chorują.
- w usuwaniu chwastów, czyszczeniu ogrodów (np. usuwanie liści, śmieci), co pozwala utrzymać estetykę i funkcjonalność ogrodu.
- w działaniach obserwacyjnych — dzieci mogą notować, co się dzieje np. po deszczu: ile wody wsiąkło, czy pojawiły się jakieś zbiorniki stojącej wody, jakie owady przybyły itp.
Efekt edukacyjny
Dzięki praktycznemu zaangażowaniu uczniowie uczestniczą świadomie w działania na rzecz środowiska — wiedzą, co dzieje się z wodą opadową, jakie są konsekwencje suszy, powodzi, jak mogą lokalnie przeciwdziałać negatywnym zjawiskom. Ogrody integrują tematykę przyrody, ekologii, bioróżnorodności z nauką szkolną — co przekłada się nie tylko na wiedzę teoretyczną, ale na umiejętności praktyczne i poczucie sprawczości.
Jak działają ogrody: obserwacje po roku
Pozytywne efekty:
- Rośliny się przyjęły: te, które były sadzone, dobrze się adaptują, szczególnie jeśli są rodzimymi gatunkami czy też tolerującym na warunki lokalne.
- Widoczna jest poprawa w odprowadzaniu wód opadowych — po większych opadach nie ma takiego natychmiastowego spływu powierzchniowego, woda jest częściowo magazynowana i wsiąka.
- Zwiększona bioróżnorodność — więcej owadów, niektóre ptaki, większa liczba gatunków roślin — to czynniki, które zauważają nauczyciele i dzieci.
- Estetyka — ogrody stanowią miłe miejsca w przestrzeni szkolnej czy w przestrzeni gminnej, zachęcają do spacerów, przebywania, obserwacji przyrody.
Wyzwania:
- W okresach suszy podlewanie bywa problematyczne, zwłaszcza jeśli infrastruktura wodna jest ograniczona.
- Utrzymanie — ogród wymaga stałej opieki. Bez zaangażowania dzieci i szkoły, ogrody mogą być zaniedbane: chwasty, przesuszenie, czasem uszkodzenia (np. przez zwierzęta, ludzki wandalizm).
- Ogród sucholubny ma naturalnie mniej wysokie wymagania wodne, ale też bywa mniej spektakularny na pierwszy rzut oka — może być mniej „widoczny” w kontekście bujnej roślinności, co wpływa na motywację opiekunów i dzieci.
- Zima i okresy mrozów to okresy testowe — rośliny muszą być dobrze dobrane, by przetrwać i jednak zachować funkcję ekologiczną.
Rekomendacje, czyli co dalej?
- Stała edukacja — warto kontynuować warsztaty, lekcje terenowe, obserwacje, by dzieci czuli się współtwórcami ogrodu, nie tylko „opiekunami”.
- Plan podlewania i pielęgnacji — opracowany w taki sposób, żeby był możliwy do realizacji przez dzieci + nauczycieli + administrację szkoły.
- Monitoring i dokumentacja — warto prowadzić zapisy: ile wody przyjęły ogrody, jakie gatunki roślin się przyjmują, jakie problemy się pojawiały, żeby w przyszłości lepiej projektować nowe ogrody.
- Rozbudowa infrastruktury — np. zbiorniki retencyjne, systemy zbierające wodę deszczową do podlewania — mogą odciążyć ogrody w suchsze miesiące.
Ogrody deszczowe i sucholubne w SMK to inicjatywa, która przynosi realne korzyści — ekologiczne, edukacyjne i społeczne. Rok po uruchomieniu widać, że nie są to tylko ładne miejsca, ale funkcjonujące ekosystemy, które uczą dzieci, angażują lokalną społeczność i przyczyniają się do lepszego gospodarowania wodą i chronienia bioróżnorodności. Oczywiście, osiągniecie pełnego potencjału wymaga stałej troski, wsparcia i kontynuacji działań.
Wybrane dla Ciebie
Aktualności stowarzyszenia