Wizyta studyjna Forum Edukacji Metropolii Krakowskiej w dostępnej szkole
-
30.09.2024 08:20
- Aktualizacja: 08:49 17.10.2024
19 września 2024 r. członkowie Forum Edukacji Metropolii Krakowskiej odwiedzili Szkołę Podstawową z Oddziałami Integracyjnymi nr 158 w Krakowie. Celem spotkania było poznanie rozwiązań w zakresie dostępności wdrożonych w tej placówce w ramach pilotażowego projektu pn. „Model Dostępnej Szkoły”. Wieloaspektowy i uniwersalny charakter tego rozwiązania, struktura modułowa, umożliwia jego stosowanie, niezależnie od uwarunkowań lokalnych, zgodnie z indywidualnymi potrzebami i możliwościami danej placówki oświatowej. Z tego względu stanowi on wartościowe narzędzie planowania działań zarówno w projektach ZIT jak i bieżącej działalności szkół Metropolii Krakowskiej.
W roli gospodarzy spotkania wystąpili Pani Anna Domańska, Dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Krakowa oraz Pan Jerzy Kubieniec, Dyrektor SP nr 158 w Krakowie.
Uczestnicy wizyty poznali kulisy realizacji działań pilotażowych w ramach projektu Model Dostępnej Szkoły, w tym:
- zakres finansowania,
- zakres interwencji,
- korzyści płynące z pilotażu,
- główne wyzwania we wdrażaniu dostępności.
Zasadnicza część spotkania polegała na wizytacji budynku szkoły, której celem było zapoznanie się uczestników spotkania z poszczególnymi rozwiązaniami w zakresie dostępności architektonicznej, technicznej i komunikacyjnej.
Zainteresowanie uczestników w szczególności wzbudziły gabinety specjalistyczne (gabinet do integracji sensorycznej, gabinet psychologa, sala doświadczenia świata). Niespotykanym elementem infrastruktury szkolnej okazała się grota solna, udostępniana również lokalnej społeczności, w tym podopiecznym przedszkola. W tym kontekście zarysowana została również rola i znaczenie szkoły dla środowiska lokalnego, która angażuje się w wydarzenia plenerowe udostępniając infrastrukturę otoczenia placówki.
Istotnym pokłosiem spotkania były ustalenia w zakresie możliwości współpracy szkół z gmin Metropolii Krakowskiej ze szkołami specjalnymi i instytucjami specjalistycznymi prowadzonymi przez Miasto Kraków w kreowaniu oferty edukacyjnej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami oraz w zakresie dostępności architektonicznej i komunikacyjnej szkół. Przykładem takiej współpracy może być produkcja oznaczeń dla szkół lokalnych w zasobach Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących czy też usługi doradczo-konsultacyjne świadczone przez pracowników placówek specjalistycznych w ramach edukacji włączającej. Podkreślono, że tego typu współpraca może być finansowana w ramach projektów ZIT.
Projekt „Dostępna Szkoła” realizowany był w latach 2019-2023 w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020, jako pilotaż działania „Szkoła bez barier” – program Dostępność Plus.
Projekt „Dostępna Szkoła” powstał z myślą o szkołach podstawowych wymagających poprawy szeroko rozumianej dostępności. Założeniem projektu było wypracowanie modelowych rozwiązań wyznaczających standardy w obszarze dostępności architektonicznej, w wymiarze technicznym, edukacyjnym oraz społecznym, a także w zakresie organizacji szkoły i procedur.
Model Dostępnej Szkoły dostępny jest na stronie Dostępna Szkoła.info
Wybrane dla Ciebie
Aktualności stowarzyszenia