Metropolia Krakowska

CITIES@HEART: Efekty pilotażu w Niepołomicach

  • 22.04.2025 08:44
  • Aktualizacja: 08:49 22.04.2025

Co wynika z pilotażu zmian w organizacji ruchu w centrum Niepołomic i jak odnieśli się do nich mieszkańcy? Czy projekt Cities@Heart przyczynił się do zmiany na lepsze w miejskiej przestrzeni?

O realizowanym w gminie Niepołomice pilotażu zmiany organizacji ruchu wokół Szkoły Podstawo wej nr 1 pisaliśmy we wrześniu: Nowa organizacja ruchu przy SP1 w Niepołomicach. Co zmienią pilotażowe zmiany dla uczniów i rodziców?. Pilotaż przeprowadzono jesienią 2024 r. przy wsparciu projektu Cities@Heart.

Kluczowe wnioski i dalsze kroki

Zmiany w organizacji ruchu w otoczeniu SP nr 1 miały na celu nie tylko poprawę bezpieczeństwa, ale również promowanie zrównoważonych form mobilności. Dzięki współpracy z Instytutem Rozwoju Miast i Regionów możliwe było przeprowadzenie badań terenowych (badań ankietowych oraz badań ruchu), które pozwoliły na wyciągnięcie rzetelnych wniosków. Wyniki przeprowadzonych badań miały pokazać, w jaki sposób dzieci i pracownicy dojeżdżają do szkoły, jakie zmiany zaszły w ich nawykach komunikacyjnych oraz jak poprawiło się bezpieczeństwo wokół szkoły dzięki podjętym działaniom. Ważnym aspektem była także ocena skuteczności wprowadzonej organizacji ruchu – zarówno pod kątem poprawy sytuacji komunikacyjnej w tym obszarze, jak i postrzeganego przez jego użytkowników komfortu i bezpieczeństwa komunikacyjnego.

Opinie respondentów wskazały także najlepszy w ich odczuciu kierunek ewentualnych dalszych działań, które mogłyby w jeszcze większym stopniu wpłynąć na poprawę warunków poruszania się i bezpieczeństwa w okolicach szkoły w przyszłości.

Kluczowe wnioski z badania:

  • 71% respondentów uważa, że wprowadzenie nowej organizacji ruchu przyczyniło się do poprawy jego płynności
  • 81% badanych zauważyło poprawę czytelności organizacji ruchu (lepsze oznakowanie i klarowność)
  • 88% respondentów jest zdania, że zdecydowana większość użytkowników stosuje się do nowej organizacji ruchu
  • 80% badanych dorosłych oraz 71% dzieci uznało, że pilotażowe zmiany poprawiły bezpieczeństwo wokół szkoły. 

Pilotaż przeprowadzony przy SP1 pokazał, jak proste, niewymagające dużego nakładu finansowego modyfikacje przestrzeni, w tym zmiany organizacji ruchu, mogą poprawić bezpieczeństwo uczniów i usprawnić komunikację w rejonach tak wrażliwych, jak otoczenie szkół podstawowych – mówi Wojciech Biernat, dyrektor Wydziału Rozwoju, Planowania Przestrzennego i Nieruchomości Urzędu Miasta i Gminy w Niepołomicach. – Zyskaliśmy cenne dane o zachowaniach kierowców i pieszych, w tym informacje dotyczące preferowanych wzorców mobilnościowych. Analiza skuteczności pilotażowych zmian i konsultacje z mieszkańcami bezpośrednio wpłynie na ewentualne dostosowanie infrastruktury, aby na stałe poprawić warunki wokół placówki. Zdobyte doświadczenie pozwoli nam na lepsze planowanie przyszłych rozwiązań i przenoszenie ich na inne newralgiczne miejsca – podsumowuje pilotaż Wojciech Biernat.

Jak skutecznie zmieniać przestrzeń miejską?

Biorąc pod uwagę wyniki procesu konsultacyjno-projektowego oraz doświadczenia płynące z jego realizacji, możemy wywnioskować, że wprowadzanie jakichkolwiek zmian w przestrzeni miejskiej, w tym w szczególności przestrzeni w otoczeniu szkół podstawowych, wymaga:

  • analizy potrzeb i badań sytuacji wyjściowej;
  • zaangażowania niezależnego podmiotu, który będzie odpowiedzialny za kompleksowe prowadzenie działań w ramach inicjatywy;
  • zaangażowania interdyscyplinarnej grupy ekspertów odpowiednich w zakresie tematyki projektu;
  • uwzględnienia potrzeb wszystkich użytkowników;
  • pełnej współpracy i zaangażowania ze strony każdej z grup interesu;
  • akcji edukacyjno-promocyjnych;
  • bieżącej kontroli realizowanych prac;
  • spotkań ewaluacyjnych ze wszystkimi stronami będącymi interesariuszami projektu.

Najważniejszym elementem prowadzenia procesu partycypacyjnego było zaangażowanie różnych lokalnych interesariuszy od samego początku. Celem było wspólne podejmowanie decyzji, co miało kluczowe znaczenie dla sukcesu przedsięwzięcia – komentuje Marek Grochowicz z Instytutu Rozwoju Miast i Regionów. – Przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian, zorganizowano liczne spotkania, które pozwoliły zdiagnozować największe wyzwania dotyczące centrum Niepołomic. Gdy osiągnięto konsensus co do potrzeby zmiany organizacji ruchu w pobliżu szkoły, mieszkańcy, przedsiębiorcy oraz pracownicy szkoły aktywnie uczestniczyli w ocenie oraz modyfikacji początkowej wersji projektu. Dzięki temu zrozumieli, że projekt jest realizowany z myślą o nich i we współpracy z nimi, co przyczyniło się do zbudowania zaufania do pomysłodawców projektu – tłumaczy Marek Grochowicz. – W rezultacie osoby zaangażowane we wprowadzanie zmian stały się naturalnymi ambasadorami projektu, wspierając jego realizację i promując zmiany w swoim otoczeniu. Wyniki pilotażu posłużą do opracowania Zintegrowanego Planu Działania dla centrum Niepołomic, przygotowywanego w ramach projektu Cities@Heart.

Kategorie:

  • Inteligentne zarządzanie
  • Mobilność
  • Współpraca