Metropolia Krakowska

Ponowne przemyślenie infrastruktury mobilności w europejskich metropoliach

  • 18.11.2020 15:15
  • Aktualizacja: 15:16 16.04.2024

Podstawowym celem infrastruktury mobilności i projektu Riconnect jest połączenie ludzi, dzielnic, miast i obszarów natury.
Obecny wzrost liczby ludności powoduje procesy urbanizacji. Prognozuje się, że do 2050 r. liczba ludności wzrośnie o 2 mld, z czego aż 70 % będzie zamieszkiwało obszary miejskiej.

Projektowanie i użytkowanie infrastruktury mobilności koncentruje się głównie na korzystaniu z prywatnych samochodów. Drogi i kolej nie są zintegrowane z obszarem podmiejskim, co powoduje negatywne efekty zewnętrzne, które bezpośrednio wpływają na niską jakość przestrzeni, zanieczyszczenie i hałas.

Jeżeli wzorce pozostaną oparte na wykorzystaniu prywatnych samochodów, istniejąca infrastruktura będzie nadal niewystarczająca, ponieważ już dziś okazuje się, że mieszkańcy tracą godziny w codziennych podróżach (dostęp do różnego rodzaju usług- żywności lub pracy – ale także dostęp do wiedzy, edukacji, kultury, spędzania wolnego czasu).

 

W większości przypadków zwiększenie przestrzeni przeznaczonej na infrastrukturę mobilnością jest niewykonalne. Ponowne przemyślenie, przekształcenie i zintegrowanie istniejącej infrastruktury mobilności z obszarami podmiejskimi, uczyni ją bardziej wydajną, zrównoważoną i atrakcyjną przestrzennie, przy jednoczesnym ograniczeniu segregacji społecznej wśród innych czynników zewnętrznych.

 

Projekt RiConnect jest pierwszym dotychczas projektem, w którym bierze udział osiem europejskich metropolii, które wspólnie pracują nad zagadnieniem dotyczącym mobilności oraz zagospodarowania przestrzennego.

 

Źródło:

 https://urbact.eu/rethinking-mobility-infrastructure-europes-metropolises

Kategorie:

  • Mobilność