Metropolia Krakowska

Rozmawiamy z europejskimi metropoliami o wyzwaniach transportowych – Założenia Zintegrowanego Planu Działań (IAP)

  • 17.06.2020 15:08
  • Aktualizacja: 15:08 16.04.2024

Ambitnym założeniem projektu RiConnect będzie opracowanie i realizacja Zintegrowanego Planu Działań oraz wymiana doświadczeń na poziomie międzynarodowym z siedmioma europejskimi metropoliami.

Metropolia Krakowska i interesariusze Lokalnej Grupy URBACT będą pracować nad zagadnieniami dotyczącymi m.in. optymalizacji funkcjonowania systemu transportu oraz nowych funkcji przestrzeni publicznych powstałych w wyniku rozwoju infrastruktury mobilności. Tematem przewodnim jest przemyślenie na nowo infrastruktury pod kątem reorganizacji sposobu przemieszczania się mieszkańców, dla osiągnięcia efektywnej mobilności.

 

Jako reprezentatywny przykład zmian w mobilności i infrastrukturze publicznej wybrano obszar zlokalizowany w gminie Skawina. Pilotażowy Plan Działania opracowany zostanie dla Skawińskiego Centrum Komunikacyjnego (SCK) wraz z otoczeniem , stanowiącym łącznik pomiędzy centrum miasta i węzłem komunikacyjnym. Koncepcja tego węzła zakłada integrację różnych środków transportu, w tym kolei, linii autobusowych oraz transportu samochodowego i mobilności aktywnej, zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego w Skawinie. SCK umożliwi szybką zmianę formy przemieszczania się – z samochodu na pociąg lub rower.

 

Założeniem Zintegrowanego Planu Działań, przyjętym przez Metropolię Krakowską będzie analiza zmian zachodzących w mobilności na terenie Skawińskiego Centrum Komunikacyjnego i jego otoczenia, dotycząca kilku aspektów. Jednym z nich będzie przemyślenie na nowo funkcji przestrzeni publicznych w otoczeniu infrastruktury mobilności (otoczenie Skawińskiego Centrum Komunikacyjnego oraz kwartału ulic pomiędzy Niepodległości, Kolejową, Spółdzielczą i Krakowską w Skawinie). Kolejnym elementem będzie ścieżka optymalizacji funkcjonowania transportu publicznego (autobusy aglomeracyjne) po zmianach wynikających z trwających inwestycji oraz kwestia wypracowania podejścia do sposobu informowania mieszkańców o zmianach w systemie transportowym oraz nowych dostępnych opcjach codziennych podróży. Uzupełnienie stanowić będzie kwestia terenów zielonych na obszarze realizacji Zintegrowanego Planu Działań.

Realizując projekt SMK współpracuje z przedstawicielami Urzędu Miasta i Gminy Skawina oraz Zarządem Transportu Publicznego w Krakowie.

Wypracowane rekomendacje wdrożone zostaną także w innych gminach Metropolii Krakowskiej w celu poprawy jakości przestrzeni publicznej, bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenia wykorzystania infrastruktury stworzonej na potrzeby transportu zbiorowego w wyniku realizowanych inwestycji infrastrukturalnych w dziedzinie mobilności i implementacji rekomendowanych usprawnień.

 

LOKALNA GRUPA URBACT

Pierwotnie Lokalna Grupa URBACT powstała na bazie osób należących do Forum Zintegrowanego Transportu Metropolii Krakowskiej, składająca się m.in. z przedstawicieli wszystkich gmin SMK, ZTP oraz UMWM. W toku prac projektowych wystosowana została ze strony Lidera Projektu (Area Metropolitana de Barcelona) oraz Eksperta Projektu rekomendacja dot. wskazania sprecyzowanego miejsca realizacji Zintegrowanego Planu Działań oraz modyfikacji składu Lokalnej Grupy URBACT pod kątem udziału osób zajmujących się mobilnością czy zagospodarowaniem przestrzennym w tym obszarze (Skawinie), a także lokalnej społeczności Skawiny – by wzmocnić poczucie świadomości mieszkańców i zachęcić do zaangażowania w realizację projektu (m.in. mieszkańców, osób z poszczególnych wydziałów w Urzędzie Miasta i Gminy Skawina, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń lokalnych, organizacji kultury, przedstawicieli szkół).

W ramach projektu spotkania z interesariuszami będą odbywać się w dwóch wymiarach – lokalnym oraz ponadlokalnym. Założenia wypracowane z lokalną społecznością i przedstawicielami Skawiny będą prezentowane i konsultowane na Forum Zintegrowanego Transportu Metropolii Krakowskiej.

Kategorie:

  • Mobilność